Monday 2 May 2011

OSAMA BIN LADEN - SATU MITOS

Seluruh dunia digemparkan dengan kematian  Osama Bin Laden akibat serangan tentera Amerika Syarikat pada hari Ahad lepas. Mayatnya dikatakan berada dalam pegangan tentera Amerika Syarikat. Sememangnya berita kematian beliau tidaklah mengejutkan kerana pengumuman sedemikian sering  dilakukan oleh pihak Amerika Syarikat. Namun pada kali ini berita kematiannya nampak agak 'real'. Apapun Allah Subhanahu Wataala telah berfirman " Setiap diri (yang bernyawa) mesti merasai mati, Kami akan uji kamu dengan kejahatan dan kebajikan, sebagai satu ujian; kepada Kami kamu akan dikembalikan". Surah Al-Anbiyaa': 35. Justeru kematian seseorang anak Adam itu pasti tiba bila sampai saatnya.

Berita kematiannya diratapi oleh kebanyakan orang Islam bagi mereka yang menganggap beliau sebagai ikon Islam dalam menentang kekuasaan Amerika Syarikat. Adakah benar begitu? Hakikat sebenar tentang diri Osama Bin Laden ini perlu difahami dengan sewajarnya oleh seluruh umat Islam. Nama beliau timbul apabila dikaitkan dengan Peristiwa 11 September 2001. Dikatakan Osama sebagai perancang utama yang mengepalai sekumpulan pengganas untuk melakukan serangan ke atas World Trade Centre dan Pentagon. Walhal satu rahsia besar adalah Osama sendiri semata-mata merupakan alat propaganda Amerika Syarikat. Banyak kajian lanjut yang dibuat oleh individu dan NGO mendapati peristiwa serangan tersebut adalah diragui kerana berlawanan dengan logik akal sementelah tidak disokong oleh bukti secara saintifik. Bahkan dikatakan serangan tersebut dirancang oleh pihak Amerika Syarikat sendiri bagi memenuhi agenda sulit mereka. Kajian badan bebas mendapati serangan ke atas 3 sasaran serentak secara comprehensive adalah terlalu complicated untuk dilakukan oleh sekumpulan pengganas. Namun berita-berita seumpama ini didiamkan oleh media massa dunia milik individu-individu yang berpengaruh dan tidak disebarluas ke pelosok dunia.

Natijah kepada Peristiwa 11 September 2001 adalah Amerika Syarikat mengeksploitasikannya untuk menjarah negara-negara Islam, menghancur tamadun Islam, membunuh ribuan umat Islam yang tidak berdosa dengan alasan memerangi keganasan dimulai dengan serangan ke atas Iraq dan Afghanistan. Osama adalah trump card untuk kuffar menyembelih umat Islam kerana saban waktu dikhabarkan Osama berkata itu dan ini serta menunggu masa yang sesuai untuk bertindak yakni melancarkan serangan ke atas kepentingan Amerika Syarikat. Hampir 10 tahun berlalu tetapi Osama 'never strikes back' dan tidak ada 'happening'. Bahkan dalam masa yang sama terdapat maklumat yang mengatakan beliau sepanjang masa berada dalam keadaan sakit dan mendapat rawatan di sebuah negara Teluk serta dilindungi oleh tentera Amerika Syarikat! Sekarang sudah sampai watak Osama dimatikan secara rasmi kerana penaklukan Amerika Syarikat ke atas bumi Arab telah memasuki fasa kedua sebagaimana kekacauan yang dicetuskan di Tunisia, Mesir, Libya, Bahrain, Yaman dan Syria.

Kita boleh bercakap banyak perkara mengenai Osama secara serkap jarang sahaja kerana sukar untuk dibuktikan kerana melibatkan sebuah 'Grand Design' yang berdarjah 'Top Secret'. Namun berdasarkan modus operandi beliau dan dibuat perbandingan melalui perspektif Islam, ianya tidaklah terlalu rumit untuk difahami siapa sebenarnya Osama kerana,  pertama, cara bertindak beliau dan pengikutnya yang membunuh dan membunuh diri sendiri adalah bercirikan khawarij dan menjatuhkan imej Islam di mana beliau  telah ditolak oleh Arab Saudi, negaranya sendiri. Kedua, aktiviti beliau menjadikan orang ramai sebagai sasaran manakala ribuan rakyat yang tidak berdosa terbunuh oleh tentera Amerika dalam usaha untuk 'menangkap' Osama Bin Laden. Ketiga, menyelisihi  sirah Nabi dan Rasul kerana tidak membina kekuatan aqidah bagi pengikutnya terlebih dahulu bahkan kekuatan persenjataan kumpulannya adalah terlalu kecil  dalam usaha 'kononnya' hendak melawan kuasa besar. Keempat, beliau sebelum ini dikatakan pernah menjadi talibarut CIA. Justeru tiada apa-apa yang boleh umat Islam sandarkan lagi kepadanya kerana kisah Osama Bin Laden sebenarnya adalah sebuah mitos hasil karya Amerika Syarikat. Noktah.

2 comments:

  1. Salam Sdr!

    Tk paparan.......semuanya adalah andaian . Tunggu BICARA Mahsyar nanti...kebenaran PASTI timbul.Wallahu Aqlam!

    ReplyDelete
  2. Salam Tuan Basri,

    Sangat setuju dengan pandangan tuan yakni Yaumul Hisab bakal menentukan segalanya. Namun pengamatan, pendidikan, pemerhatian dan pengalaman yang dilalui membolehkan kita mencerakin sesuatu isu. Namun perkara yang paling penting di mana setiap aspek kehidupan yang dijalani semestinya berdasarkan ajaran Islam yang syumul.

    ReplyDelete