Saturday 11 June 2011

BERSIH YANG HARAM


Pada masa ini golongan penentang kerajaan telah merancang untuk berdemonstrasi. Mereka telah berusaha mengajak orang ramai turun ke jalanan untuk tunjuk perasaan dalam Demonstrasi Bersih 2.0 pada 9 Julai 2011. Dalam beberapa siri artikel terdahului, blog ini memaparkan artikel yang bertajuk “Halalkah Revolusi dan Demonstrasi Menentang Pemerintah?” Maka ibrah-ibrah yang dapat diteladani dalam perkara seumpama ini adalah seperti berikut:

1.  Demonstrasi adalah kaedah Yahudi/Barat. Demonstrasi yang pertama dalam sejarah Islam adalah penentangan terhadap Saidina Uthman Ibn Affan RA yang dianjurkan oleh Abdullah bin Sabaq, seorang Yahudi yang berakhir dengan pembunuhan terhadap Amirul Mukminin.

2.    Wirid-wirid yang biasa kita dengar sebelum demonstrasi bermula adalah aman, bersih, hak rakyat dan suara-suara yang muluk-muluk. Namun demonstrasi bertukar menjadi ganas dan di luar kawalan malah menular sehingga berlakunya kehilangan nyawa dan kerosakan serta kemusnahan terhadap harta benda.

3.    Sejarah lalu menunjukkan PASTI ada ‘tangan-tangan ghaib’ yang mempunyai sumber kewangan yang kukuh bagi membiayai demonstrasi ini. Jejak-jejak Yahudi dapat dikesan yang datang dalam pelbagai bentuk seperti CIA, NGO, Multi National Corporation dan malah dalam bentuk ikon-ikon Islam sendiri (ulamak suq).

4.    Golongan penentang mungkin mempunyai mesej yang hendak disampaikan. Namun dalam kaedah usul fiqh, yakni berdasarkan nas-nas al-Quran dan hadith-hadith yang sahih, ulamak-ulamak telah menetapkan kaedah ‘amar makruf nahi mungkar’ iaitu mencegah kemudaratan didahulukan daripada memperolehi kemaslahatan dan mengambil kemudaratan yang teringan daripada dua kemudaratan. (Ada kaitan dengan bilangan 2 yakni demonstrasi adalah satu kemudaratan dan perlu dicegah/jauhi)

5.    Namun sandaran yang kukuh bagi kita adalah dengan berpandukan dan beramal dengan al-Quran dan hadith-hadith sahih, di mana adalah jelas kepada kita bahawa demonstrasi menentang pemerintah adalah HARAM.

6.  Allah Subhanahu Wataala Yang Maha Mengetahui mengenai iradah kauniyyah dan iradah Syar’iyyah. Soal pemerintah yang zalim akan diadili dengan sewajarnya oleh Allah Subhanahu Wataala Yang Maha Adil. Justeru segala apa yang terjadi adalah dalam pengetahuanNya. Wahyu yang diturunkan kepada Rasullullah Sallallahi Alaihi Wassalam dan diperjelaskan melalui sunnah Baginda hendaklah diikuti. Wahyu semestinya mengatasi Akal dan bukan sebaliknya. Akal hanya sekadar faktor pembantu dan bukannya faktor PENENTU. Justeru sebagai hamba kita patuhilah ‘samiqna wa athoqna’.

Apa yang dapat kita simpulkan bahawa tindakan demonstrasi menentang pemerintah Islam adalah BERTENTANGAN dengan nas-nas al-Quran dan hadith-hadith yang sahih dan hukumnya HARAM. Maka segala tindakan tersebut tidak lain dan tidak bukan adalah mengikut kemahuan nafsu yang dirancakkan dengan bisikan Iblis laknatullah. Ternyata mereka adalah pengikut setia Machiavelli yang menggunakan akal semata-mata dan berprinsipkan ‘matlamat menghalalkan cara’. Wallahu a’lam.

No comments:

Post a Comment