Sunday 21 October 2012

KERAJAAN SYIAH IRAN MELARANG KAUM SUNNI BERSOLAT DI UNIVERSITI-UNIVERSITI





Kerajaan Syiah Iran telah mengeluarkan arahan melarang kaum Sunni mengerjakan solat di university-universiti dan kem tentera. Asharq Al-Awsat difahamkan keputusan tersebut adalah dalam rangka untuk memberi tekanan kepada komuniti Sunni di Iran yang telah berlaku sejak beberapa dekad.

Larangan ini telah disahkan oleh sumber-sumber Sunni di Teheran dan dikeluarkan selepas larangan mengerjakan solat Jumaat bagi kaum Sunni di bandar-bandar seperti Isfahan, Shiraz, Kerman, and Yazd.

Sheikh Abdul-Hamid Esmaeel Zahi, pihak berkuasa tertinggi bagi Kaum Sunni di Iran dan imam serta pendakwah di Masjid  Makki,, iaitu masjid Sunni terbesar di Iran yang terletak di Bandaraya Zahedan telah melahirkan rasa dukacita beliau di atas larangan tersebut. Beliau berkata “Kami berasa sangat dukacita kerana terdapat pihak yang melarang solat Jumaat dan mengenakan sekatan ke atasnya. Kumpulan ini mempunyai ideologi yang tergelincir dan mereka sebenarnya mempunyai pandangan yang sempit dan perasaan sensitiviti  yang melampau tentang masjid, sekolah dan dasar tanpa kekerasan puak Sunni.  

Sheikh Zahi mengkritik keputusan tersebut dengan menyatakan perlembagaan Iran tidak menghalang mana-mana kumpulan agama untuk mempraktikkan kepercayaan mereka tidak kira daripada mana-mana fahaman. Beliau menambah “Sepatutnya tiada larangan untuk solat, malah setiap individu perlu diajak untuk mengerjakan solat, dan kami berharap agar kaum Sunni dan Syiah mengambil inisiatif untuk melaksanakan kewajipan ini, iaitu rukun Islam yang kedua penting selepas kepercayaan terhadap Allah Yang Satu.

Sheikh Zahi menyifatkan halangan kerajaan terhadap pembinaan masjid, sekolah dan pusat ugama bagi komuniti Sunni Iran adalah bertentangan dengan prinsip-prinsip Kerajaan Islam Iran. Beliau menyatakan,”Terdapat perkampungan yang majoritinya didiami penduduk Sunni dan hanya terdapat sebuah keluarga Syiah, dan kerajaan telah membina sebuah masjid Syiah. Walau bagaimanapun masalahnya adalah mereka tidak membenarkan kami membina masjid atau sekolah ugama di bandar-bandar besar yang terdapat jumlah komuniti Sunni yang ramai”

Beliau selanjutnya berkata pegawai-pegawai yang menentang orang-orang Sunni solat di universiti tidak mempunyai agama dan tidak mempunyai pengetahuan tentang Allah. Sheikh Zahi berkata orang yang membenci untuk solat di belakang atau di samping seseorang daripada mazhab yang berbeza adalah menunjukkan tanda-tanda kejahilan melampau.

Sheikh Zahi berkata “ Saya mengajak pihak berkuasa dan Pemimpin Agung untuk membenarkan kebebasan untuk bersolat di mana saja, sekurang-kurangnya sebagaimana hak yang diberikan kepada kami dalam perlembagaan, iaitu kebebasan melaksanakan solat berjemaah dan solat Jumaat.

Beliau menegaskan bahawa kebimbangan yang paling penting untuk komuniti Sunni di Iran adalah isu perundangan, dengan berkata "kita tidak berasa terdapat masalah dengan hal perlembagaan, walau bagaimanapun terdapat kezaliman oleh beberapa puak pelampau di beberapa kawasan yang terdapat kumpulan minoriti orang-orang Sunni dan ini adalah sesuatu yang membimbangkan kita. "
Sheikh Zahi menambah, "wakil Pemimpin Agung telah mengharamkan komuniti Sunni menunaikan solat Jumaat di beberapa bandar Iran, walaupun masyarakat Sunni di bandar ini adalah minoriti namun mahu untuk melaksanakan solat Jumaat tetapi wakil Pemimpin Agung menolak dengan berkata “biarkan mereka mengikuti contoh saya [solat dengan cara Syiah] dalam solat mereka”.
 
Sheikh Zahi telah mengecam amalan negatif itu dan mempersoalkan apakah undang-undang negara atau Islam yang boleh mengambil hak-hak orang-orang Sunni Muslim untuk melaksanakan solat Jumaat di mana-mana kawasan di negara ini?

*Alihbahasa daripada laporan akhbar berbahasa Arab, Asharq Al-Awsat oleh Khaled Mahmoud di Kaherah pada 28 Apr 2010.

No comments:

Post a Comment