Sunday 14 October 2012

TANYAKAN KEPADA GOLONGAN KHAWARIJ, SYIAH, MUKTAZILAH, KULLABIYAH, AL-ASYA'IRAH, QADARIYAH, JABBARIYYAH DAN SELURUH PEMBAWA AJARAN SESAT






Kepada golongan Khawarij yang mencela pemerintah, golongan Syiah yang  bertuhankan Saidina Ali Radiyallahu anhu, golongan Ahbash yang mengatakan  Allah Subhanahu Wataala ada di mana-mana, golongan  Muktazilah, Kullabiyah dan al-Asya'irah yang menolak Sifat-sifat Allah Subhanahu Wataala, golongan Qadariyah yang menolak Qadar dan golongan Jabbariyyah yang menolak usaha manusia serta semua pembawa ajaran sesat dan menyimpang boleh dibantah dengan ucapan dengan ditanyakan kepada mereka:

1.         Adakah apa yang kamu turuti dan ajarkan ini adalah apa yang didakwahkan oleh Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam?

2. Adakah apa yang kamu turuti dan ajarkan ini adalah apa yang didakwahkan oleh Abu Bakar As-Siddiq Radiyallahu anhu?

3.         Adakah apa yang kamu turuti dan ajarkan ini adalah apa yang didakwahkan oleh Umar al-Khattab Radiyallahu anhu?

4.         Adakah apa yang kamu turuti dan ajarkan ini adalah apa yang didakwahkan oleh Uthman bin Affan Radiyallahu anhu?

5.         Adakah apa yang kamu turuti dan ajarkan ini adalah apa yang didakwahkan oleh Ali bin Abi Talib Radiyallahu anhu?

Sekiranya semua jawapannya TIDAK, atau pun sekurang-kurangnya dijawab dengan TIDAK TAHU. Maka tanyakan, jadi mengapakah itu yang kamu ikut dan dakwahkan kepada orang lain?

Kaedah ini digunapakai oleh Imam Ahmad Rahimahullah semasa berdebat dengan Ibnu Abu Dawood (tokoh Muktazilah),  Penasihat Agama Khalifah Muktasim.  Ibnu Abu Dawood telah diusir dan dibuang negeri kerana gagal menjawab soalan-soalan Imam Ahmad di atas. Kisah yang menarik. Semoga ada manfaatnya. InsyaAllah. Barakallahufeekum. Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment